Ambitie 3 - Passende ondersteuning voor wie dat nodig heeft | |
Passende ondersteuning en voorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben. Deze zijn afgestemd op de vraag van deze inwoners en gaan uit van wat mensen wél kunnen. |
Speerpunt 1 - Een budgetneutraal Sociaal Domein
Activiteit(en) | Toelichting | ||
1.1 - Evaluatie budgettair neutraal Sociaal domein | In 2020 evalueren we de budgetneutraliteit van het sociaal domein en evalueren we de transformatieopgave ‘anders denken, anders doen’. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De evaluatie budgettair neutraal sociaal domein is zo goed als afgerond. We noemen dit proces ook wel: financiële grip in het sociaal domein. De keuze voor een scenario in het sociaal domein is gekoppeld aan de perspectiefnota, omdat een integrale afweging gewenst is. De verwachting is dat dit in de zomer 2020 wordt afgerond. | |||
1.2 - Wij presenteren de onderzoeksresultaten van het onderzoek naar de meest intensieve jeugdhulptrajecten. | In 2020 presenteren we de resultaten van het onderzoek naar de intensieve jeugdhulptrajecten aan de raad. Daarna gaan we aan de slag met de implementatie van de aanbevelingen. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Op dit moment bevindt het onderzoek zich nog in de uitvoeringsfase. Inmiddels zijn met cliënten/ouders en enkele professionals interviews afgenomen. Er dienen enkel nog twee focusgroepen georganiseerd te worden. De twee focusgroepen stonden gepland in maart, maar zijn gecanceld. Omdat de maatregelen rondom corona langer stand houden, wordt geprobeerd deze focusgroep in april op een alternatieve manier te organiseren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van videobellen. Zodra de focusgroepen zijn afgerond is naar verwachting nog zo’n twee weken de tijd nodig om het onderzoeksrapport af te ronden. Dit betekent dat het onderzoeksrapport niet in het eerste kwartaal, maar in het tweede kwartaal is opgeleverd. |
Speerpunt 2 - Goede maatschappelijke ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben
Activiteit(en) | Toelichting | ||
2.1 - Wij implementeren Steunouders | Sommige kinderen en hun ouders leven in een kwetsbare positie, waarin psychische problemen, verstandelijke beperkingen, lichamelijke problemen, echtscheiding en/of overlijden, een rol spelen. Steunouders ondersteunen deze gezinnen en vangen de kinderen op. Dit om meer problemen te voorkomen. Steunouders bieden praktische en emotionele steun aan kinderen voor één of meer dagdelen per week. Zij geven het kind een aanvullend thuis. Op deze manier worden ouders ontlast en kunnen zij weer energie op doen. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Vanaf 1 februari 2020 is er een Steunouder coördinator werkzaam. Zij werft steunouders en koppelt deze aan vraagouders. De maand februari is met name gebruikt om de pr-materiaal te maken en verzamelen voor het werven van steunouders en vraagouders. De werving is vanaf maart stil komen te liggen, aangezien deze periode nu niet geschikt is voor het koppelen van gezinnen. Wanneer de Corona maatregelen voorbij zijn, kan het werven weer opgepakt worden. | |||
2.2 - Wij implementeren Praktijkondersteuners Jeugd-GGZ bij huisartsen | We zetten praktijkondersteuners Jeugd-GGZ in bij huisartspraktijken. De drempel voor een huisarts om jeugdigen met (lichte) psychosociale problematiek naar een praktijkondersteuner te verwijzen is laag. De praktijkondersteuner weet vervolgens goed welke hulp het beste bij de jeugdige past en kan deze zelf verlenen, of wanneer nodig, doorverwijzen. Deze manier van werken moet verwijzingen naar (zwaardere) jeugdhulp verminderen en kosten besparen. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De praktijkondersteuner huisartsen is één van de maatregelen uit het beleidsplan Jeugdhulp. De bedoeling was dat de POH’ers 1 januari 2020 zouden starten. De implementatie is vertraagd, omdat de informatie vanuit de huisartsen (welke variant en ruimtevraagstuk) pas later beschikbaar was. Er is gestart met de werving van een aantal POH’ers. Selectiegesprekken kunnen op dit moment niet plaatsvinden. Wanneer dit weer mogelijk is, wordt dit zo snel mogelijk hervat. | |||
2.3 - Wij werken toe naar een nieuwe aanbesteding voor de lokale inkoop van maatwerk Jeugdhulp en Wmo | Wij maken aan een nieuwe inkoopstrategie voor Jeugd en Wmo. Deze inkoopstrategie is de basis voor de aanbesteding van de lokale inkoop van maatwerk voor Jeugdhulp en Wmo per 2021. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De inkoopstrategie ten behoeve van de aanbesteding van o.a. ambulante ondersteuning en dagactiviteiten, wordt momenteel opgesteld. Het betrekken van veldpartijen is momenteel lastig en het proces loopt vertraging op. Ook worden de uitkomsten van financiële grip meegenomen waardoor de aanbesteding in 2021 plaats zal vinden. Omdat er signalen zijn over de kostendekkendheid van de tarieven in Noordoostpolder wordt er een kostprijsonderzoek uitgevoerd als onderdeel van de inkoopstrategie. De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in de tariefstructuur die per 1-1-2021 geïmplementeerd wordt. Ook de contracten voor huishoudelijke ondersteuning lopen 31 december 2020 van rechtswege af. De gemeenten Steenwijkerland, Urk en Noordoostpolder lopen samen een traject om voor Zorg in natura (ZIN) te komen tot nieuwe contracten met zorgaanbieders per 1 januari 2021. Vanwege de Coronacrisis verlengen wij voor de zorgaanbieders de termijnen voor bijvoorbeeld de nota van inlichtingen en het indienen van een inschrijving. |
Speerpunt 3 - Ons beleid past bij de landelijke ontwikkelingen
Activiteit(en) | Toelichting | ||
3.1 - Wij nemen maatregelen om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen | Samen met ketenpartners in Flevoland geven we invulling aan het programma “Geweld hoort nergens thuis”. We werken 10 speerpunten uit in 2020 en 2021 | ||
Toelichting status activiteit | |||
De 10 speerpunten worden uitgewerkt en ingevuld in 2020 en 2021. | |||
3.2 - Wij voeren de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg uit | We trekken op met de gemeenten in Flevoland. De niet-acute taken zijn in 2020 en 2021 belegd bij GGD Flevoland. Daarna gaan we deze taken zelf uitvoeren. De invoering en werking van de wet richt zich op het bieden van passende geestelijke gezondheidszorg waarbij dit niet vanzelfsprekend in een kliniek is, maar mogelijk ook thuis. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De invoering is geslaagd en werkt. We volgen de uitvoering op de voet. Dan kan waar nodig de samenwerkingsafspraken worden bijgesteld. Dat bleek bijvoorbeeld nodig vanwege de Corona maatregelen. Deze hebben impact (gehad) op inwoners waarvoor deze wetgeving is bedoeld. | |||
3.3 - Wij organiseren een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag | Gemeenten in Flevoland werken samen en hebben rond de acute keten een sluitende aanpak ingevoerd. We werken lokaal aan een sluitende keten. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De regionale keten is sluitend. Ook lokaal worden inwoners met verward gedrag professioneel ondersteund. Het is echter nog wel de vraag of de (lokale) samenwerking optimaal is of dat er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Dit moet nog onderzocht worden. | |||
3.4 - Wij transformeren beschermd wonen | De doordecentralisatie Beschermd Wonen (BW) gaat in per 1 januari 2022. De gemeenten in Flevoland worden verantwoordelijk voor de nieuwe cliënten voor BW. De bestaande cliënten blijven voorlopig onder verantwoordelijkheid van centrumgemeente Almere. De gemeenten in Flevoland werken de Regionale visie Zorglandschap Wmo uit in een uitvoeringsplan. De raad wordt regelmatig geïnformeerd over inhoud en proces. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het Regionaal kader zorglandschap is in april vastgesteld door de gemeenteraad. Er wordt nu gewerkt aan het uitvoeringsprogramma. De gemeenteraad wordt regelmatig geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma en de daarbij behorende ontwikkelingen. |