Ambitie 2 - Een breed onderwijsaanbod | |
Alle kinderen volgen passend en kwalitatief goed onderwijs. We voorkomen onderwijsachterstanden en bestrijden laaggeletterdheid. Ook zorgen we ervoor dat zo weinig mogelijk kinderen voortijdig de school verlaten en dat ze zoveel mogelijk hun startkwalificatie behalen. |
Speerpunt 1 - Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder
Activiteit(en) | Toelichting | ||
1.1 - Wij ondersteunen mogelijkheden voor HBO-studies in onze gemeente | Als gemeente sluiten hierbij wij aan op mogelijkheden en initiatieven vanuit onze samenleving. Het is belangrijk dat wij in gesprekken met onderwijsinstellingen en ondernemers alert zijn en waar mogelijk actief ondersteuning bieden. Hierbij kijken we ook naar de Human Capital Agenda. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In december 2019 is het Sociaal Economisch Beleid vastgesteld, met daarin de afspraak het thema op te pakken in de zes sectortafels. De sectortafels gepland voor dit voorjaar zijn uitgesteld omdat het door de maatregelen tegen verspreiding Coronavirus niet mogelijk was fysieke bijeenkomsten door te laten gaan. Wel zijn er gesprekken over Associatie Degree-opleidingen tussen Windesheim en het Innovatiecluster en CompoWorld. |
Speerpunt 2 - Een doorgaande leerlijn
Activiteit(en) | Toelichting | ||
2.1 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde subsidieregeling | In 2020 werken we aan de hand van de geactualiseerde subsidieregeling voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve). Hierin staat onder andere dat we vanuit de vergoeding voor het vve aanbod naar 16 uur verhogen. Hiermee voldoen we aan een nieuwe wettelijke taak die per 2020 ingaat. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De geactualiseerde subsidieregeling is vastgesteld. Hier wordt nu doorlopend uitvoering aan gegeven. | |||
2.2 - Samen met het onderwijs, kinderopvang, zorg en welzijn geven we uitvoering aan en evalueren we de resultaatafspraken vve | Wij monitoren de resultaatafspraken en stellen waar nodig de uitvoering bij. Dat doen we samen met het onderwijs, welzijn en de kinderopvang die voorschoolse educatie aanbieden. | ||
Toelichting status activiteit | |||
We geven uitvoering aan de resultaatafspraken. Er wordt in samenwerking aan resultaten gewerkt. Eind 2020 zullen deze worden geëvalueerd. | |||
2.3 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde ambtsinstructie Leerplicht voor leerplichtambtenaren en RMC-consulenten | In 2020 implementeren we de vernieuwde instructie. Er is nadrukkelijke aandacht voor preventie en het ondersteunen van leerlingen om een startkwalificatie te halen en daarom breiden we het aantal leerplichtambtenaren uit. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Per 1 januari is de uitbreiding van het aantal leerplichtambtenaren gerealiseerd. De voorbereidingen zijn gedaan om de geactualiseerde ambtsinstructie in het tweede kwartaal van 2020 te laten vaststellen. |
Speerpunt 3 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren
Activiteit(en) | Toelichting | ||
3.1 - Wij komen met een taalcampagne gericht op arbeidsmigranten | Arbeidsmigranten zijn niet verplicht om taallessen Nederlands te volgen. Om goed te kunnen integreren is dit wel van belang. Daarom zullen we samen met de partners in het veld en werkgevers een campagne starten om arbeidsmigranten bewust te maken van het belang van taallessen. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De taalcampagne is nog niet gestart. Wij wachten het onderzoek van de taalmakelaar af voor verdere acties. Zie ook 3.2. | |||
3.2 - Wij komen met een integraal taalplan | De taalmakelaar start met de invulling van een integraal taalplan. In het taalplan verbinden we informele en formele taalactiviteiten waarbij er aandacht is voor laaggeletterdheid, Nederlandse taal voor arbeidsmigranten en inburgeraars. Het taalplan voldoet aan de rijksontwikkelingen, de Wet Taaleis Participatiewet en de invoering van de nieuwe Wet Inburgering. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De uitkomsten van het onderzoek van de taalmakelaar worden rond mei verwacht. Aan de hand van deze uitkomsten worden de speerpunten voor het taalplan bepaald. Daarna wordt het plan opgesteld. |